dinsdag 25 september 2012

Ik recykleer (2) en geef weg!

Vandaag geen gast, maar recyclage uit mijn eigen kast met een give-away als resultaat!

Maar eerst... nog een warme oproep om gerecykleerde projecten op te laden in de Flickrpool. Ondertussen staan daar al meer dan 750 gerecykleerde items! Dankjewel allemaal! Op naar de 1000? 

Geen inspiratie? Ga hier dan eerst 'ns langs...

In mijn kast met te-recykleren-textiel lag al een tijdje een gestreepte schort (van mijn mama) en een gebloemde rok (van mijn oma). Voor allebei had ik eerst een ander project in gedachten, tot ik ze samen zag. Een tas, dat zou het worden.

 

Ik gebruikte dit patroon van Artsy Crafty Babe, dat ik eerder al testte en goedkeurde. De bloemetjesrok kwam aan de buitenkant terecht...
 

... en de streepjesschort aan de binnenkant. Het borstzakje van de schort werd voorzichtig losgetrokken met de découvite, en als gsm-zakje teruggestikt in de voering van de tas.


Et voilà: 1 rok + 1 schort = 1 tas!


En die tas, die geef ik weg!

De spelregels: indien je een kans wil maken op de tas, laat je een reactie achter op dit bericht, waarin je vertelt wat je zelf graag eens zou recykleren. Dat kan tot en met 30 september 2012. Dubbele reacties tellen niet mee (iedereen krijgt dus 1 kans). Op 1 oktober 2012 trek ik een winnaar. Veel geluk!

72 opmerkingen:

  1. Ooooh deze vind ik echt mooi!!

    Ik wacht al zoooooo lang om mijn roosjes-overslagjurkje samen te doen gaan met een oud shirtje om m te verlengen en daarna eindelijk weer eens te dragen.... Bijna, bijna durf ik er aan te beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. joepii! wat een leuke transformatie ik doe mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat ik nog eens graag wil recycleren? Wel, die mooie gele lamswollen trui die ik ooit kocht in de kringloopwinkel, die zou een tas moeten worden. Alleen krijg ik hem niet zo fel vervilt (iemand die absoluut niet kan wassen, en alles laat krimpen dat me wil helpen?!). En die lederen rokken en broeken die ik voor een eurootje kocht, die moeten ook nog getransfomeerd worden in handtassen. Ik maakte er al 3 uit een oude motobroek, maar er ligt nog véél te wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oooh mooi! Ik zou graag eens zo een bommakleed recycleren in een leuke jurk voor mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Mechelen zeggen ze dan " Sjiek ". Ik recycleerde vorig schooljaar uit enkele oude fluwelen broeken en jeansbroeken petten.
    We hadden een project film op school. Mijn leerlingen beelden Oliver Twist uit. Uit oude broeken maakte ik hun petten en .... oude kleren werden gedragen door de jongens die de bendeleden uitbeeldden. Het koste me niks en we mochten gezien worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie tas! Die ga ik ook eens maken! Later... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk geworden. Dat je nog zoveel leuks van je oude kleren kan maken he. Ik doe graag met je mee. Af en toe recykleer ik ook, maar wat ik nog wil maken is van een trui van vader een trui voor z'n (onze) zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wow, die tas is echt superschoon!!!
    Mijn komende recyclage-projecten : van truien cardigans maken zodat ze eindelijk gedragen worden, van bijgehouden kledingstukken broeken voor Vic, van kledingstukken kersenpittekes voor de kleuterklas, en ik droom van een rok met allemaal kleine gerecycleerde lappekes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ow, wat een geweldige tas heb je ervan gemaakt zeg! Hulde!!! Ik heb hier een hele stapel beddegoed liggen (dekbedovertrekken en kussensloopje van het kinderbedje van zoonlief) Ik heb nog steeds géén idee wat ik ervan maken wil. Ook nog wat oude spijkerbroeken die ik recycleren wil in ????. Snel wat ideetjes opdoen in de Flickrpool.

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik doe mee! omdat ik weet dat de tas in het echt nog mooier is dan op foto ;-).
    mijn recyclageproject: hier ligt in de kast een donsovertrek met een gigantische scheur (ja tussen de wasmachinedeur gezeten) te wachten om een strijkplankhoes te worden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ohhh!! Ik ben fan!! Heel mooi gedaan!
    Ik heb nog een rokske klaarliggen om te recycleren tot een rokke voor mijn metekindje!! hopelijk geraakt het snel af!
    alvast bedankt voor de mooie give-away!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Héél mooi!
    Ik wou dat ik dat ook kon kledij op die manier recycleren maar ik heb daar precies geen oog voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi! Mijn recycleer-idee? Mijn oude , flanellen pyjama's recycleren tot knus dekentje ...Maar eerst zal ik moeten leren tijd recycleren denk ik ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een hardstikke gave tas!!
    Wat ik graag wil recykleren? Oh, zoveel... al die oude broeken die op zolder liggen wachten op een bestemming... een patchworkdeken van mijn mans oude poloshirts wil ik ook nog doen *zucht* zoveel... is er ergens tijd vandaan te recycleren? :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik doe graag mee voor die tas! Ik recycleer ook graag, en heb nog 2 grote maat Oilily truien liggen, en weet nog steeds niet wat ik ermee zal doen... tas, of rok, of overgooier voor dochter, kussenhoes of poppenkleedje? Pfffff....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb hier een stapel oude (jeans)broeken en oude jassen liggen waarmee ik heel graag iets zou maken... Het liefst een tas voor jongens, maar ik durf er niet goed aan te beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat vind ik nu es een supermooie tas! Nu moet ik wel meedoen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waw, hoe mooi! Bijster origineel is het niet, maar het wordt wel mijn tricotdebuut: ik heb hier een groen-bruingestreepte T-shirt uit de kringloopwinkel waar ik graag een V-halstruitjevoor Thias van wil maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi seg! Ik zou die rok gewoon zo gedragen hebben, zo'n schoon stof! Ik heb hier nog verschillende kleedjes liggen die ik wil recycleren tot rokjes. En een t-shirt om te vermaken tot een kindertruitje. En een badjas om te vermaken tot een kussen... Nog ideeën genoeg dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die rok, dat was het initiële plan. Tot ik zag dat de rok bestond uit 4 panden (voor, achter en 2 zijpanden). Een tas leek me makkelijker ;-)

      Verwijderen
  20. Ik heb hier nog een hele stapel recycle materiaal liggen. Speciaal uitgezocht voor jouw recykleer weken. Ik zal alleen wat meer nodig hebben dan 2 weken want ik heb er tot nu toe nog maar 2 gerecykleerd. Maar nog meer dan genoeg ideeën dus we gaan gewoon door!

    Die tas is GEWELDIG!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb wel het een en ander te recykleren klaar liggen. Hemdjes van de kids in een leuk stofje, dekbed-overtrekken,oude broeken...Van sommige ontstond al een tas en de anderen wachten nog op een projectje of projectjes waar ze precies het juiste voor zijn... Zo recykleer ik een heel jaar door. De laatste week had ik niet zo veel tijd om achter de naaimachine te kruipen, maar nu stilletjes aan weer wel....
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Supermooie tas! Ik had die rok ook zo gedragen, lijkt wel van King Louie. Wat ik nog wil recycleren? Ik heb in mijn kast een kussensloop uit de kringwinkel liggen, waar ik 2 kussentjes mee wil maken voor in onze zetel als onze living eeeeiiindelijk gerenoveerd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Toffe tas. Ik heb een verwassen wollen vest liggen van mijn man en daar wil ik een winterse kussenhoes van maken. Ik was hem gewoon nog een keer te heet, zodat hij voldoende krimpt om de goede maat te krijgen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Supermooi! Echt leuke combinatie van stofjes!
    Ik doe dus zeer graag mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ohh...wat een mooie tas! Ik zou de te kleine babykleertjes die niet mooi meer zijn of waar een vlekje in zit willen recykleren tot een patchwork dekentje. Maar eerst even moed verzamelen....

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig! Die tas wil ik wel over mijn schouder slaan!
    Ik heb zelf altijd wilde recycleerplannen, maar in de praktijk komt daar (te) weinig van in huis. Het liefst van al zou ik de babymatras omtoveren tot een heerlijk relax en hang kussen om uren lang op voor te lezen,...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel mooi! Ik waag graag ook eenkansje!
    Wat ik nog heb liggen om te recycleren? Een hele zolder vol! Maar vooral veel hemden van mijn schoonvader waar ik tassen en sjaals van wil gaan maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ooo wat een te gekke tas!! Helaas heb ik momenteel niets te recycleren. Tot 2 dagen geleden had ik er zelf nog nooit van gehoord op deze manier. Maar ik kan je zeggen je hebt me zeker geinspireerd. NU eerst nog leren naaien en dan ga ik ook eens kijken of ik kan recycleren :D

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Super tas ik doe mee... Mijn eigen recykleerproject is een blog niet waardig... Helaas mislukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mooi! Ik zou graag een paar wanten maken van een wollen trui.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat leuk zeg.
    Recycleren dat doe ik wel, maar ik doe wel makkelijke dingen zoals jurk wordt rokje broek wordt rokje
    Een tas daar ben ik nog niet aan begonnen, maar als ik dit zie denk ik dat ik als ik hem niet win toch maar eens moet gaan proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh echt mooi! Ik zou graag rokjes en topjes recykleren tot leuke kleedjes à la Ma vie en vert :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Schoon! Ik zou graag een paar grote slaapkleden uit de kringloop recycleren tot zomerjurkjes voor mij meiden van 11 en 10, maar ik durf niet te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Oh, zo chique! Ik heb hier een aantal kledingstukken liggen die een tweede leven gaan krijgen, maar ik ben er nog niet goed uit wat het allemaal gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Supertof! Ik heb hier nog een hele stapel recykleerprojectjes liggen. Ik zou liefst van al wat extra tijd recycleren zodat ik eindelijk eens een stapel bommakleedjes kan onderhanden nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Supernice! Zelf zou ik graag eens een jurkje maken van een lapke van een rommelmarkt oid, helaas nog niet de skills voor :( Wel heb ik pas mijn lelijke, oude, hoge leren laarzen omgetoverd tot superhippe enkellaarsjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat heb je een leuke tas gemaakt van die 2 kledingstukken. Die wil ik wel winnen.
    En wat ik graag zou willen recykleren? Mijn hele huis ligt vol met stapels dit-wil-ik-graag-recykleren-maar-ik-heb-te-weinig-tijd. Dus eigenlijk: van alles en nog wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Amai, da's echt supertof! Ik heb minstens 2 tricot kleedjes die eigenlijk niet zo goed passen, maar waarvan ik wel een t-shirt en 'n rok van zou kunnen maken ... En dat is nog maar het topje van de ijsberg ...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een geweldige tas, lijkt zo uit de winkel te komen!
    Ik zou graag eens een versleten chiro of scoutstent recycleren in stoer jongsspul, zoals zitzakken en een soort tent voor rond de hoogslaper, in de tent veel leeskussens en zakjes om te ontdekken, ik krijg er al zin in, iemand een tent :)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een leuke tas. Ik recykleer het liefst een restje stof van de gordijnen die mijn omaatje maakte in de jaren '70 om de staancaravan op te fleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Supermooie tas! Ik zou graag eens mijn favoriet kleedje wat hier ligt recycleren.. pas er niet meer in maar oh zo mooi stof..

    BeantwoordenVerwijderen
  42. wat een mooie tas!! zelf wil ik een (zelfgemaakte) winterjas gaan ombouwen naar een aantal mutsen, groet Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Heel mooie tas! Een bedankt voor de link naar het patroon, als ik uwe versie niet win ga ik zeker mijn eigen maken!

    Met recykleren ben ik deze keer nog niet begonnen, zo veel projekten liggen al halfgedaan op de naaitafel. Maar ik ben van plan om een nu-te-klein tuniek te verwerken in een t-shirt voor de zoon, tijdens de Kids Clothes Week in Oktober. Het zal dan ook zeker verschijnen in de recykleren flickr pool!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. oh leuk! ik wil graag een gokje wagen!
    en recyckleren...ja, dat probeer ik al een beetje. Een broekspijp van een oude overall werd een rolkussen en regelmatig gaat er in mijn oude katoenen broek een schaar voor een stukje van een hobosack.
    Nu wil ik mijn oude winterjas ombouwen tot een winterjasje voor mijn zoontje...zou dat mij lukken?

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Mooi zeg! In mijn kelder staat een hele grote zak met schorten, retro rokken en kleedjes, mannenhemden en oude turnzakken, allemaal materiaal dat ligt te smachten om gerecykleerd te worden... Ik weet dus wat gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Een prachtige tas geworden. Wat ik nog graag wil recycleren is een mooie creme met blauwe wollen deken (uit het huis van mijn moeder) hier wil ik dolgraag een jasje van maken in de stijl van de postzakjas van Maxima.Maar voor de schaar erin gaat moet ik eerst een heleboel "durf" bij elkaar verzamelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Recykleren staat sinds vorige editie ook op mijn to-do-lijst. Mijn schoonmoeder produceerde al leuke dingen van oude kleren van de schoonoudjes ( http://flaviestikkemie.blogspot.be/2012/02/schoonmama-recykleert.html). Ikzelf verzamel "afgevoerde" kledij in een grote houten bak om er ooit eens iets van te maken. Zeker nu mijn eigen mama mijn oude kleerkast thuis opkuiste en nog spullen meebracht. "Mag dit weg?" werd steevast beantwoord met "nee, daar kan ik voor Stanne nog iets van maken". Dus op de vraag van wat ik graag nog eens zou recykleren, antwoord ik: die oude broeken van mij om er kleuterversies van te maken, die bommaschorten van de kringwinkel om er pandenrokken mee te maken, oude t-shirten om er nieuwe van te maken,...

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Een erg mooie tas :). Ik word er echt blij van.
    Ik doe graag mee aan je give - away.
    Ikzelf wil graag een rokje maken uit een mooi stofje dat mijn oma nog had liggen, maar daarbij zal oma zelf ook wat moeten helpen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Mooie tas. Ik hoop er ook nog enkele te maken uit oude lakens, verder heb ik nog oude jeansbroeken die leuke kussens zouden mogen worden, en schorten (die zijn zelfs al klaar geknipt). Ook liggen er nog restjes te wachten tot ze een lapjesdeken worden. Ik heb nog een hele waslijst, maar jammer genoeg niet genoeg tijd op die lijst.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat een supertas, echt mooi!
    Ik heb net je blog ontdekt en zou graag het babybroekje eens maken uit een oude mannenbroek voor onze komende zoontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Leuke tas! Mijn man heeft nog wel enkele veel te grote t-shirts liggen waar ik wel de schaar kan inzetten om iets voor mezelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Los van de give away : wat een mooie tas !!! en gewoon even terzijde : ik gebruikte oude hemden van de echtgenoot om schilderschorten te maken voor op school voor de jongens maar nam er geen foto's van :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  54. 1. Superfan van de tas
    2. Wat hangt nog in mijn te recyKleren kast:
    *een jas van de kringloop die grandioos te groot is, maar wel een prachtige stof
    *een diolen-kleedje van de tweedehandswinkel: nog onbestemd wat het zal worden, maar waarschijnlijk een hoop ritstasjes
    *een kleedje: te groot, dus aanpassen die handel
    *een oude peetvest waar ik een tas uit ga maken

    Het lijstje is eindelijk, maar toch volg ik altijd met enorm veel belangstelling jouw projectjes op, ideetjes opdoen is de boodschap en er dan ooit eens zelf aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ik heb een blauwe wollen jas, grote maat gekocht bij de kringloop. Daar wil ik een meisjesjasje van maken. Ik moet alleen nog op zoek naar een mooi patroon.

    Van gehaakte kleedjes (tafelkleedjes bedoel ik dan, geen jurkjes) wil ik een lanmp maken

    Van theedoeken maak ik keukenschortjes voor mijn meiden.

    Nou, dat zijn er al drie :-)

    En je tas is MOOI

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Rineke (krullerien at hotmail dot com)26 september 2012 om 22:17

    Leuke tas en mooie stoffencombinatie. Ik wil wel een poging doen om hier eigenaar van te worden...:-)

    Mijn recycleerdroom is om van gedragen kleding van mijn zoontjes een herinnerings-item te maken. Zoiets als een deken, maar dan anders. Wat minder voor de hand liggend. Het heeft nog wat doordenking nodig, maar bedoeling is: wordt vervolg...

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Superleuke tas ! doe dus graag mee. Ik vind het leuk om te recycleren maar vind het lastig om iets nieuws te bedenken, bij mij worden het meestal simpele dingen bv jurk van zus wordt jurk voor kleine zus, of t shirt wordt legging voor kleine meid e.d. zou zelf graag leuke ideeen hebben... maar ben bang dat dit nooit wat wordt. Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Graag doe ik ook mee voor de vrolijke tas!

    Teunie Luijk heeft mij geinspireerd om van oude handdoeken washandjes te maken. Zo gaan handdoeken nog een tweede leven mee en worden ze niet al snel als oude doeken gebruikt!

    Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  59. De tas is prachtig
    en wat ik graag zou willen recykleren, Ik zoek nog een bestemming voor de oude regenjas van mijn zoontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Oh wauw, ik vind 'm erg mooi geworden! Ik zou graag eens een oude (tweedehands) leren jas recykleren en daar een mooie handtas van maken.. Daar komen altijd zo'n schone resultaten uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Aan recycleermateriaal geen gebrek: er liggen op zolder minstens 8 grote vuilzakken barstensvol met allerlei kledij en stofjes die een mankement vertonen (scheuren, vaalgeworden, te klein/te groot/ grote vlekken) maar 't is die tijd hé: waar haal ik die ?
    Wel al heel wat ritszakjes, knikkerzakjes, eenvoudige tasjes (maar niet zo mooi als die van jou) en dergelijke gemaakt van afgedankte kledij, maar echt grote mooie projectjes, dat is er nog niet van gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Prachtig!!! Die wil ik wel winnen. Zo'n mooie tas als resultaat, de ideale aanmoediging om te recykleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Hij is superleuk geworden, knap recycleerwerk!
    En natuurlijk wil ik die ook graag winne, hij lijkt me best groot (leuk om veel spulletjes in te doen).

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Helemaal aangestoken door iedereen heb ik pas een paar kindershirts omgetoverd tot draagtasjes. Dit stond op de blog van MME ZSAZSA (ergens eind juni 2012). Nu ligt er nog een stapel badhanddoeken te wachten op een metamorfose tot washandjes.
    En heel graag zou ik de prachtig tas winnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Wat een mooie tas! Ik doe graag mee. Ik ben op dit moment een tas aan het maken voor mijn dochter van haar oude spijkertuinrokje (is dat een woord?)Hij wordt leuk en het gaat ook best snel. Er gaat dan ook geen voering in...

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Wat is dat een schitterende tas geworden.
    Wil graag,op het nippertje,nog meedoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Heel schone tas! Super stof en leuk model! Die zou beeldig staan aan mijn schouder. :D
    Wat ik zou willen recycleren? Ewel, ik heb 'ns een deken gezien, dat bestond uit allemaal stukjes van te klein geworden kleertjes van de kinderen. Dat lijkt me geweldig. Een patchwork-werkje vol herinneringen en nostalgie. Mijn jongste is ondertussen 11 mnd en wanneer ik er straks voor de volle 100% zeker van ben dat er geen 3e uk meer bij komt, dan neem ik de schaar ter hand en ga ik als een losgeslagen gekkin al die ieniemienie kleerkes te lijf! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Prachtige tas, ik doe graag mee! Hier liggen oude rokken, maar wat moeten ze worden?

    BeantwoordenVerwijderen